niedziela, 13 stycznia 2013

Metody i strategie kształcenia – projektowanie działań edukacyjnych z wykorzystaniem poszczególnych metod i strategii kształcenia



Na wstępie warto przypomnieć iż w pojęciu kształcenia mieści się , nauczanie i uczenie się.
Obecnie zastępuje się termin „metoda nauczania „ nowym „metody kształcenia „ Nastąpiło tu zwrócenie uwagi na ucznia który staje się partnerem nauczyciela w wyżej wymienionym procesie kształcenia .


Metoda nauczania to stosowany sposób pracy nauczyciela z uczniami, który umożliwia osiągnięcie danych celów.
Metoda uczenia się to - Sposób pracy, który jest stosowany systematycznie, wielokrotnie wykorzystywany w przypadku, gdy powtarza się takie samo zadanie.


Metoda  według W. Okonia
Metody kształcenia według Okonia: „jest to wypróbowany i systematycznie stosowany układ czynności nauczyciela i uczniów, realizowanych świadomie w celu spowodowania założonych zmian osobowości uczniów”.
Metoda  według F. Bereźnickiego
Termin metoda wywodzi się z języka greckiego methodos to droga dochodzenia do prawdy, sposób postępowania sposób badania

Podział metod nauczania:
Podział metod nauczania w dydaktyce zależy od różnych interpretacji logicznych jak również od tradycji. Zatem można przyjąć, że istnieje tyle różnych podziałów i ich uzasadnień ile jest podręczników.

Do najbardziej znanych typologii metod nauczania należą:

a)Typologia Sośnickiego -Sośnicki dzieli metody nauczania na podające, czyli takie gdzie nauczyciel podaje nowy materiał uczniom i poszukujące, gdzie uczniowie poszukują wiedzy.

b)typologia Nawroczyńskiego - Nawroczyński wyróżnia metody podające, poszukujące i laboratoryjne. Przyjmuje on za kryterium aktywność nauczyciela i uczniów oraz miejsce zajęć szkolnych.
typologia tradycyjna metod

c)Tradycyjny podział metod to: metody słowne, oglądowe i praktyczne.
Do grupy metod słownych zalicza się pogadankę, opis, opowiadanie, wykład, dyskusję, pracę z książką.
Metody oglądowe to różne odmiany pokazu, obserwacji i demonstracji zwłaszcza  środków dydaktycznych.
Metody praktyczne obejmują metodę laboratoryjną i zajęć praktycznych.
Wady tradycyjnego podziału:
- ten podział nie mieści w sobie metod, które zostały później wypracowane. Na przykład metody problemowej, metody gier dydaktycznych.
-zaliczenie do jednej grupy metod, które wymagają od uczącego się różnego poziomu samodzielności.
-założenie, że w poznawaniu rzeczywistości możliwe jest oddzielenie słowa od o`glądu.Warto tu zaznaczyć że  w szkole metody wzajemnie się integrują i uzupełniają , szczególnie właśnie metody słowne i oglądowe.

  Funkcje dydaktyczne metod:
Kupisiewicz wyróżnił metody oparte na obserwacji, słowie, działalności praktycznej uczniów. Wyróżnił też nową grupę metod, mianowicie metody gier dydaktycznych do których zalicza się: metodę symulacyjną, sytuacyjną, inscenizacji, burza mózgów. Każda z tych metod może spełniać takie funkcje dydaktyczne jak: służyć zaznajamianiu uczniów z nowym materiałem, zapewniać utrwalanie zdobytej wiedzy, ułatwiać kontrolę i ocenę stopnia opanowania tej wiedzy.

Zaczyński mówi, ze przekazywać i utrwalać oraz kontrolować i oceniać wiedzę można za pomocą trzech grup metod, opartych na obserwacji, słowie i działaniu. Osobną podgrupę stanowi nauczanie programowe, które nie może być jednoznacznie zakwalifikowane do wyżej wymienionych grup metod, ponieważ jest tak bogate w cechy. Dlatego zostało potraktowane osobno.

Nauczanie programowe to metoda nauczania pozwalająca na dokładne przewidywanie przebiegu nauczania – uczenia się.

Można zauważyć, że u podstaw tych podziałów są różne kryteria.:
-dominacja aktywności nauczyciela lub uczniów w procesie nauczania-uczenia się. Mówimy tu o metodach: podających, poszukujących, samodzielnego dochodzenia do wiedzy.
 –sposób przekazywania wiadomości, tyczy się to słowa, obrazu i rzeczywistości.
Okoń wprowadza nowy podział metod nauczania, którego podstawą jest teoria kształcenia wielostronnego.

Nowy podział metod nauczania to:
-metody asymilacji wiedzy(podające),
-         metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (problemowe),
-          - metody waloryzujące(eksponujące) oraz metody praktyczne.

Do metod asymilacji wiedzy zaliczono: pogadankę, dyskusję, wykład, opis, opowiadanie i pracę z książką,

Do metod samodzielnego dochodzenia do wiedzy zakwalifikowano: klasyczną metodę problemową oraz jej odmiany, czyli metodę przypadków, sytuacyjną, burzę, mikronauczanie, gry dydaktyczne.

 Metody waloryzujące dzielą się na : metody impresyjne i ekspresyjne.

Do metod praktycznych należą: metody ćwiczebne, realizacji zadań wytwórczych.



Metody podające
To inaczej metody asymilacji wiedzy, mają one ogromne zastosowanie w szkole i w komunikacji. Można więc zauważyć , że są łatwo stosowane. Najważniejsze w tych metodach jest odpowiedni dobór treści i właściwy sposób ich przekazania. Do metod
podających należy:
a) pogadanka,
b) opis,
c) opowiadanie,
d) wykład,
e) wyjaśnienie,
f) praca z źródłem drukowanym.

 
a)Pogadanka – to metoda dialogowa, polegająca na rozmowie uczniów z nauczycielem Nauczyciel kieruje rozmową poprzez stawianie pytań. Pogadanka przyniesie oczekiwane efekty, gdy zadawane pytania będą interesujące, nie za trudne i będą wywoływały aktywność ucznia. Pogadanka może być ilustrowana albo może być w postaci dialogu między nauczycielem a uczniami. Ogólna struktura pogadanki jest:
posiada część wstępną, zasadniczą i końcową.

Ze względu na funkcje dydaktyczne jakie ma za zadanie spełniać, pogadankę dzielimy na: pogadankę wstępną, pogadankę przedstawiającą nowe wiadomości, pogadankę utrwalającą oraz pogadankę kontrolną.

Pogadanka wstępna przygotowuje uczniów do pracy podczas lekcji. Może spełniać następujące zadania: aktualizacja doświadczeń, ustalenie tematu i celu lekcji, przypomnienie wiadomości, które były omawiane wcześniej i dotyczą nowego tematu, ustalenie zadań uczniów, omówienie jakie metody pracy będą wykorzystywane. Pogadanka wstępna pełni funkcję organizacyjną, porządkującą i przygotowawczą.

Pogadanka utrwalająca polega na opieraniu się o materiał wcześniej poznany, który wymaga uporządkowania. Ten typ pogadanki występuje prawie na każdej lekcji.

Pogadanka kontrolna polega na rozmowie nauczyciela z uczniami o treściach, które były wcześniej zrealizowane. Może pełnić rolę sprawdzenia wiadomości, które posiadają uczniowie. W pogadance stosujemy trzy rodzaje pytań:
- przygotowawcze, czyli przypomnienie treści jakie mają być przedmiotem opracowania.
-naprowadzające, mogą mieć pozytywny charakter, ich zadaniem jest pobudzenie aktywności ucznia i prowadzą one do uzyskania nowej informacji. Mogą tez mieć charakter negatywny gdy ukazują błędy myślenia, niezrozumienie pojęć i praw.
- zbierające, które mają na celu podsumowanie wyników pogadanki.

Stosowanie pogadanki daje efekty gdy nauczyciel przestrzega następujących zasad: należy unikać nadmiernej liczby pytań, pytania powinny być konkretne, zrozumiałe, jednoznaczne i poprawne językowo, dostosowane do możliwości uczniów, zmuszające uczniów do wysiłku umysłowego. Nie należy stosować pytań zaczynających się od „czy”. Pytania należy kierować do wszystkich, a nie do pojedynczych uczniów.

b) Opis - polega na słownej charakterystyce przedmiotów, zjawisk, procesów, a także osób. Stosuję się go gdy uczeń nie zna jakiegoś przedmiotu.. Opis i opowiadanie często się przeplatają i wzajemnie uzupełniają

c) Opowiadanie - jest to przekazywanie wiadomości przy zastosowaniu żywego słowa. Opowiadaniu powinna towarzyszyć myśl przewodnia. Opowiadanie wpływa na emocje ucznia. Aby opowiadanie spełniło swoją funkcje powinno być: zwarte, pobudza uczucia i trzymające w napięciu .Dużą role odgrywa to :czy nauczyciel jest zaangażowany .jest Aby to osiągnąć należy stosować barwnego języka, dobrej dykcji, odpowiedniej formy literackiej. Język powinien być prosty, zdania zwięzłe. Opowiadanie można dopełnić filmem, obrazkami, fotografiami. Stosowana jest przy nauczaniu przedmiotów humanistycznych, przede wszystkim na najniższych poziomach nauczania.

d)     Wyjaśnienie- to konkretne określenie faktu o charakterze teoretycznym. Wyjaśnienie ma duże znaczenie gdy występują nowe terminy, pojęcia. Stosuje się je najczęściej w przedmiotach ścisłych i przyrodniczych.

e)      Wykład informacyjny-konwencjonalny-. Ma za zadanie przekazywanie treści kształcenia w postaci wypowiedzi ciągłej, poukładanej, zgodnej z zasadami logiki. Aby uczniowie zrozumieli wykład uczniowie muszą być skupieni. Wykład informacyjny ma charakter teoretyczno-informacyjny, powinien dostarczać uczniom gotowej wiedzy. nauczyciel powinien podać plan wykładu. W trakcie wykładu należy wyraźnie zaznaczać przejście do kolejnego punktu. Wykład powinien składać się z trzech części: wprowadzającej, głównej i podsumowującej. Wykład należy do trudniejszych metod. Dlatego można go stosować dopiero w najwyższej klasie szkoły podstawowej nieczęsto i ok. 10-15 minut. Wraz z rozwojem dzieci coraz częściej i dłużej. W szkole podstawowej i w gimnazjum powinno się je przeplatać z innymi metodami Należy stopniowo przyzwyczajać uczniów do wykładów.
f)       Korzystanie ze źródeł informacji. Informacje mogą być zawarte w : na filmach materiałach drukowanych: w podręcznikach, słownikach, literaturze, czasopismach. Ważne jest by uczeń rozumiał tekst czytany, umiał analizować a przede wszystkim wykorzystywać zawarte informacje.

 

Metody problemowe
A)nauczanie problemowe- polega na kierowaniu pracą uczniów, którzy zdobywają nowe wiadomości za pomocą rozwiązywania problemów teoretycznych i praktycznych. Nauczania problemowe uczy uczniów dostrzegania, formułowania i rozwiązywania problemów. Uczeń staje się aktywny, a nie bierny. W nauczaniu problemowym nauczyciel ma za zadanie:
·         organizować sytuacje problemowe,
·          kierować procesami formułowania problemów,
·         kierować  procesem poszukiwania pomysłów i sprawdzania ich rozwiązań,
·         organizować pracę aby utrwalić zdobytą wiedzę.

B) Metody  gier dydaktycznych
Okoń obok klasycznej metody problemowej wyróżnia metodę przypadków, sytuacyjną, burzę mózgów, mikronauczanie i gry dydaktyczne do których zalicza metodę inscenizacji i metodę symulacyjną.

Metody te pobudzają uczniów, gdyż kształcą u nich umiejętności szukania informacji, ich przeważania, stawiania i rozwiązywania problemów. Doskonalą umiejętność dyskutowania, argumentowania.

  I.       Burza mózgów. Ta metody służy zespołowemu poszukiwaniu pomysłów dotyczących danego problemu. Metoda ta zachęca by przedstawiać różne propozycje, które nam przychodzą do głowy na dany temat. Aby burza mózgów przebiegała prawidłowo krytykę pomysłów należy zatrzymać na podsumowanie wyników burzy mózgów. W ten sposób pobudzamy ucznia do niekonwencjonalnego myślenia. Tok zajęć prowadzonych tą metodą może wyglądać następująco:
- sformułowanie problemu
-   zgłaszanie przez uczniów pomysłów
-   zapisywanie pomysłów
-   analiza, ocena i krytyka pomysłów i przyjęcie rozwiązania.
Metoda ta zapewnia wysoki stopień aktywizacji zespołu.

 II.     Metoda sytuacyjna- celem tej metody jest zdobycie przez uczniów nowych wiadomości ale także wyrobienie zdolności samodzielnego podejmowania decyzji. Zajęcia prowadzone przy użyciu metody sytuacyjnej przebiegają następująco:
-pogadanka wstępna, która zawiera informacje o temacie i celu zajęć
-prezentacja opisu sytuacyjnego w formie słownej, pisemnej, filmu, przezroczy oraz sformułowanie problemu do rozwiązania
-analiza sytuacji dydaktycznej i rozmowa nad jej treścią
-formułowanie odpowiedzi na pytanie
-ocena zaproponowanych rozwiązań i podsumowanie zajęć.
Metoda ta stwarza dobre warunki kształcenia, rozwijania myślenia, umiejętności i integrowania wiedzy z różnych dyscyplin.

  III.  Metoda inscenizacji
 Metoda ta polega na odgrywaniu ról i może mieć różne formy w zależności od tego czy uczestniczą wszyscy uczniowie czy tylko jakaś cześć uczniów. Inscenizację rozpoczynamy wprowadzeniem, później następuje odegranie sytuacji, analiza jej przebiegu i ogólna dyskusja nad jej problematyką. Przedstawienie inscenizacji składa się z następujących faz: z planowania inscenizacji i przygotowania scenariuszu inscenizacji. Scenariusz zawiera temat inscenizacji, instrukcje dla aktorów, tematy do dyskusji zespołowej, chronologię przebiegu zajęć. Istnieje wiele odmian inscenizacji jak na przykład inscenizacja wielokrotna, która polega na tym, że większa grupa dzieli się na kilu osobowe zespoły, z których każdy przedstawia sytuację po czym cała grupa analizuje i ocenia rezultaty inscenizacji. Drugi przykład inscenizacji to inscenizacja wobec audytorium, tutaj każdy z uczestników ma sobie wyobrazić, że gra jakąś rolę, podczas gdy prowadzący opisuje fakty z którymi się spotykają.
Metoda inscenizacyjna uczy obserwowania wzajemnych stosunków między ludźmi, krytycznie oceniać ich postępowanie. 

IV.  Metoda symulacyjna polega na odtworzeniu przez uczniów różnych sytuacji problemowych, konkretnej rzeczywistości.  Gry symulacyjne mogą być przydatne w przedmiotach humanistycznych. Kształtują wiele umiejętności poznawczych, a zdobyta wiedza jest trwała.

  13.Dyskusja
Metoda ta polega na wzajemnej wymianie myśli i poglądów w czasie opracowywania danego materiału. Dyskusja jest bardzo wartościową metodą nauczania, gdyż pobudza, rozwija myślenie i kształci umiejętności formułowania myśli i ich wypowiadania. Ważne jest, że dyskusja nie może być swobodną rozmową jeżeli ma spełniać rolę metody nauczania. W przebiegu dyskusji wyróżniamy następujące etapy:
-wprowadzenie
-dyskusja właściwa
-podsumowanie wyników
Dyskusję wypełniają wypowiedzi uczniów, które zawierają propozycję rozwiązania problemu. Ze względu na cele, formę organizacyjną wyróżniamy kilka odmian dyskusji:
·         dyskusje związaną z wykładem- która ma na celu wyjaśnienie wątpliwości uczniów co do tez i pozwala na konfrontację informacji z wiedzą uczniów.
·         Dyskusja wielokrotna, przebiega w trzech fazach:
1.      -pierwsza faza, w której udział biorą wszyscy uczestnicy zajęć, jest to część wprowadzenia do dyskusji;
2.      -druga faza to dyskusja w grupach nad wyborem określonego rozwiązania
3.      -ostatnia faza ma charakter dyskusji plenarnej czyli na forum całej klasy. Polega na prezentacji wyników dyskusji grup oraz na wyborze optymalnego rozwiązania i na podsumowaniu zajęć.

·         dyskusja obserwowana czyli panelowa, prowadzona jest przez kilka osób wobec słuchającego audytorium. Członkami panelu powinni być specjaliści reprezentujący różne punkty widzenia. Dyskusja takiego rodzaju umożliwia przedstawienie uczniom danego problemu  z różnych stron.

·         dyskusja okrągłego  stołu- polega na luźnej wymianie poglądów, nieformalnej wymianie zdań między nauczycielem a uczniami.

Metody eksponujące
to inaczej waloryzacyjne, zostały wyodrębnione przez Okonia, umożliwiają eksponowanie wartości ich przeżywanie. Okoń w podręczniku wyróżnił metody
a)impresyjne ,
b) ekspresyjne.

a)Metody impresyjne sprowadzają się do organizowania udziału uczniów w eksponowanych wartościach społecznych, moralnych, estetycznych i naukowych. Metodę tę można stosować na lekcji przy prezentowaniu utworów literackich jak i dzieł sztuki plastycznej a także utworów muzycznych.

b)Metody ekspresyjne polegają na stworzeniu sytuacji , w których uczestnicy sami wytwarzają bądź odtwarzają dane wartości. Okazją do zastosowania tej metody jest  np. organizowanie uroczystości szkolnych ,udział w przedstawieniu szkolnym, rzeźbienie, malowanie. Do metod eksponujących zaliczono umownie dramę, pokaz, film, sztukę teatralną, wystawę

Do metody eksponujących należą :
a) Drama jest oparta przede wszystkim na zabawie, dzięki której pobudza się umysł i emocje.
Drama jest wiąże się z bezpośrednim bezpośrednim doświadczeniem uczniów. Wykorzystuje się w niej zmysły, wyobraźnię , ruch oraz mowę. Drama najlepiej nadaje się do stosowania w nauczaniu początkowym. Jest metodą wspierającą nauczanie przedmiotowe, ułatwiającą rozwój zdolności umysłowych. Podstawą dramy jest fikcja, wymyślona sytuacja , która powstaje gdy kila osób przedstawia coś co nie jest obecne, wykorzystując jako środków wyrazu ciał i głosów.
b) Sztuka teatralna również zawiera pewne wartości najczęściej moralne. Po spektaklu uczeń powinien wyrazić główną myśl sztuki.
c) Film- pokaz filmu ma na celu zdobycie informacji o pewnych wartościach filmu. Po zakończonym pokazie powinna być wymiana poglądów, której celem byłoby wartościowanie, wyrażanie własnego stosunku do prezentowanych treści.
d) Pokaz to czynności dydaktyczne nauczyciela, który polega na prezentowaniu przedmiotów i kierowaniu uwagi uczniów na najważniejsze cechy. Pokaz najczęściej występuje z innymi metodami.
e) Wystawa, -Stosujemy ją głownie do prezentacji dzieł sztuki. Wystawa powinna zawierać wartości istotne ze względu na cele lekcji.

Metody praktyczne
Za pomocą tych metod rozwija się umiejętności praktyczne.
Półturzycki mówi o metodzie ćwiczebnej, zajęciach laboratoryjnych, pracy z książką i o pomiarze. Okoń wyróżnia dwie metody praktyczne: ćwiczebną i realizacji zadań wytwórczych. Kupisiewicz natomiast mówi o metodzie laboratoryjnej oraz zajęć praktycznych. Na podstawie podręcznika Bereźnickiego przyjęliśmy, że do tej grupy zaliczamy metodę ćwiczeń przedmiotowych, metodę laboratoryjną a także pomiar.

a)      Metoda ćwiczeń przedmiotowych
Ćwiczenie to powtarzanie czynności w celu nabycie wprawy. Po opanowaniu umiejętności jest faza doskonalenia  i podnoszenia sprawności przez przemianę ich w nawyk. Konieczna jest znajomość przez uczniów części teoretycznej danej czynności. A więc ćwiczenie polega na stosowaniu wiedzy teoretycznej do celów praktycznych

b)      Metoda laboratoryjna
W czasie tych zajęć uczniowie mają kontakt z aparaturą, materiałami, narzędziami i przyrządami pomiarowymi. Zajęcia laboratoryjne polegają na tym, że uczniowie sami przeprowadzają eksperymenty w celu zbadania przyczyn występowania danego zjawiska.
Metoda ta polega na wdrażaniu uczniów do dostrzegania i rozwiązywania problemów teoretycznych.
c)      Pomiar najczęściej występuje w połączeniu z metodą laboratoryjną . Pomiar, to czynności wykonywane przez nauczyciela lub bezpośrednio przez uczniów, którzy pracują pod opieka nauczyciela. Pozwalają określić ilościową lub liczbową stronę badanych zjawisk

17. Nauczanie programowe
Nauczanie programowe jest metodą wielofunkcyjną, może być stosowane do przekazywania nowych informacji, kształtowaniu umiejętności i ich utrwalaniu. Istotnym składnikiem nauczania programowego jest program, który jest ciągiem dawek informacji. Kupisiewicz dokonał różnicowania programów ze względu na sposób udzielenia odpowiedzi, tok uczenia się, wielkość oraz strukturę dawek informacji, możliwości indywidualizowania procesu kształcenia. Na tej podstawie wyróżnia się następujące rodzaje programów: liniowy, rozgałęziony, blokowy.

 
Literatura:
F.Bereźnicki, Dydaktyka kształcenia ogólnego, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2007.·       
W.Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Żak, Warszawa 2003. 

Ewelina Jeziorska
Martyna Politowicz

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz