niedziela, 23 grudnia 2012

Autorskie Programy Nauczania

Autorskie programy kształcenia są istotnym zagadnieniem w zdecentralizowanych systemach kształcenia. 1 września 1999 roku weszła w życie reforma systemu edukacji, która pozwala nauczycielom na opracowanie programów kształcenia. Pozwoliło to na opracowywanie nauczycielom programów kształcenia do samego początku do końca.

Do tworzenia programów przydałaby się wiedza z dydaktyki ogólnej (dziedziny programów szkolnych – definicje podstawowe, pojęcia, terminy, charakterystykę przedmiotów interdyscyplinarnych podstaw programu i teorii programu, zasady prac programowych wśród nich pomoc w odczytywaniu, wyborze, formułowaniu ideałów, zadań i celów kształcenia). Ważnymi pojęciami w opracowaniu programu jest wzorzec i kreowanie programu.

Wzorzec programu – dotyczy modelu pracy nad programem, a zwłaszcza zastosowanie organizacji elementów planistycznych programu. Może być zamienny z organizacją programu, który oznacza uporządkowanie elementów programu w oddzielną całość. Podyktowany jest orientacją filozoficzną programisty i jego podejściem do programu. Jest złożoną konstrukcją, wymaga dużej wiedzy i wielkiej staranności w opracowywaniu.

Elementy wzorca:
  •  Ideały, zadania, cele,
  • Materiał nauczania,
  • Sytuacje dydaktyczne (przeżycia, doświadczenia, z których składa się proces nauczania),
  • Sposoby oceniania.
  • źródła (nigdy nie jest tak, ze czerpiemy z jednego miejsca, zazwyczaj z kilku naraz): społeczeństwo, wiedza ucznia, wieczność, boskość (duchowość),

Cechy konstrukcyjne wzorca:
  1. Zakres – ilość i szczegółowość materiału w programie, czym jest kształcenie? Co rozumiemy przez człowiek wykształcony? Światły?, faworyzuje się tu dziedzinę fizyczną, pomijając emocjonalną i psychoruchową,
  2. Integracja – powiązanie rodzajów wiedzy i doświadczeń, które planujemy włączyć do programu, dzięki integracji uczeń zyskuje spójny obraz wiedzy, integracja zachodzi wyłącznie w umyśle dziecka,
  3. Kolejność – ułożenie elementów programu, bierzemy pod uwagę treść, możemy zastosować 4 zasady uczenia się: uczenie się od prostego do złożonego, zachowanie warunków wstępnych uczenia się danego materiału przechodzenie od całości do części,
  4. Ciągłość – w programie powraca się do zasadniczych pojęć i umiejętności, których opanowanie powinno stawać się głębsze i dokładniejsze,
  5. Wyrazistość – powiązania pionowe i poziome miedzy różnymi elementami i cechami programu, wyrazistość pionowa oznacza ułożenie treści w sekwencje obejmujące kolejne klasy, a pozioma powiązaniem elementów występujących jednocześnie tzw. Programy zintegrowane,
  6. Równowaga – każdy element i każdą cechę wzorca należy wziąć w odpowiedniej proporcji i czasie, należy jej szukać między:
  • ześrodkowaniem programu na dziecku i na przedmiotach,
  • potrzebami jednostki i społeczeństwa,
  • zadaniami kształcenia powszechnego i przystosowanego do danych uczniów,
  • poszerzeniem i pogłębianiem treści,
  • treścią tradycyjną i nowoczesną,
  • zadaniami związanymi z różnymi stylami uczenia się różnych grup uczniowskich,
  • różnymi metodami nauczania i sytuacjami dydaktycznymi,
  • pracą i zabawą,
  • wpływami edukacyjnymi społeczności i szkoły.

Typowe wzorce programu:
  1. ześrodkowanego na materiale, wiedzę uważa się za integralny i podstawowy składnik programu, materiały dydaktyczne mają strukturę wiedzy. Wzorce takie to m.in. przedmiotowy, ześrodkowany na dziedzinie nauki, pól treściowych, korelacyjny, procesualne,
  2. ześrodkowanego na uczniu, reakcja na pierwszą grupę wzorców, stawia się w centralnym miejscu ucznia w programie szkolnym, wzorce te można spotkać w Szkołach Podstawowych w klasach 1-3, dziecko uczy jeden nauczyciel,. Zaliczamy: wzorzec ześrodkowany na dziecku, ześrodkowany na doświadczeniu, romantyczne, humanistyczne
  3. ześrodkowanego na rozwiązaniu problemu, ukierunkowany na treść i rozwój uczniów, ujmują jednostkę w otoczeniu społecznym, problem jest przedmiotem nauki, do niego dobiera się dyscyplinę i przedmioty, Występują: wzorce wyśrodkowane na sytuacje życiowe, problemów rdzeniowych (ważnych dla wszystkich uczniów), ześrodkowane na problemach społecznych i rekonstukcjonistycznych (przygotowujące do zmian społecznych).
Kreowanie programu wymaga wykorzystania pewnych zasad, natury technicznej lub naukowej, skłąda się na działania humanistyczne i artystyczne, dzięki szkoły mogą realizować określone zadania. Modele najczęściej dzieli się na:

- techniczno-scjentystyczne np. behawiorystyczne, menadżerskie, systemowe i akademickie podejście do programu szkolnego, pasuje do wzorca ześrodkowanego na wiedzy, na rozwiązaniu problemu. Wiąże się z rozwojem metod empirycznych i rozkwitem nauk przyrodniczych, sposób myślenia. Kreowanie programu owocuje planem lub szkicem, na podstawie którego leży struktura środowisk dydaktycznych i koordynuje korzystanie z zasobów kadrowych, materialnych i technicznych. Program to całość łącząca elementy, aby służyły wspólnemu zadaniu edukowania jednostek, a jednocześnie daje do rąk plan działania. Im precyzyjniej i bardziej zdecydowanie określimy środki tym pewniejszy będzie nasz cel, co chcemy osiągnąć. Systematycznie konstruowany projekt podlega ewaluacji z różną dokładnością. M.in. F. Bobbit, W.W. Chartes, R.W. Tayler.

- nietechniczne i niescjentystyczne np. humanistyczne i rekonceptualistyczne. Pasuje do wzorca ześrodkowanego na uczniu, na rozwiązaniu problemu. Dominuje indywidualizm, subiektywizm, estetyka, heurystyka, zachodzi między człowiekiem i jego partnerami i środowiskiem. Nie jest ważne co mamy „na wyjściu” działań, lecz ważny jest uczeń, jego aktywność w procesie kształcenia. Program rozwija się i narasta w miarę realizacji, dokładne planowanie nie ma sensu. Prace programowe skupiają się na uczniu, uczestniczą w nim uczniowie, rodzice, nauczyciele. Wg tego podejście nie można przewidzieć ideałów, celi i zadań kształcenia. Opiera się na odczuciach i racjonalności estetycznej. Zalicza się tu model naturalistyczny Glatthorna, model spraw uczniowskich Weinsteina i Fantiniego.

Tworzenie programu w ramach reformy edukacji obejmuje spełnianie wymagań dotyczących:
  • struktury programu,
  • celów nauczania,
  • materiału nauczania,
  • procedur osiągania celów (metod pracy i podręczników)
  • opisu założonych osiągnięć ucznia i metod ich pomiaru (kryteria oceny wewnątrzszkolnej).
Każda szkoła powinna dysponować całościowym programem nauczania, a nauczyciel programem uwzględniającym możliwości i potrzeby uczniów. Nauczyciel ma do wyboru opracować program autorski, ale może posłużyć się już istniejącym i zatwierdzonym przez władze oświatowe. A co do programów autorskich władze oświatowe oczekują, że będą one wyraźnie i ściśle odnosiły się do podstawy programowej zatwierdzonej przez MEN. Podstawa programowa traktowana jest jako trzon. Program autorski ma wprowadzić nowe koncepcje, cele czy treści, które w spójny, interesujący sposób uzupełnią podstawę programową.

Program autorski powinien jasno i wyraźnie informować czytelnika o tym:
  1. jakiego przedmiotu lub jakiego bloku przedmiotów dotyczy,
  2. dla jakiego etapu nauczania i dla jakiej liczby godzin na tym etapie został przygotowany,
  3. dla jakiego typu kursu jest on odpowiedni.
Program powinien:
  • wyraźnie charakteryzować uczniów, określając, dla jakiego rodzaju użytkowników, o jakich celach, możliwościach umysłowych i zainteresowaniach okaże się najwłaściwszy,
  • jasno wskazać, jakie jest niezbędne w jego realizacji przygotowanie kadry nauczycielskiej oraz wyposażenie szkoły w pomoce naukowe i techniczne środki nauczania
  • informować kto go przygotował, jakie jest doświadczenie zawodowe jego autorów i do kogo należą prawa autorskie.
Kreowanie autorskich programów kształcenia to zadanie niezwykle złożone, trudne, wymagające dużej wiedzy i to nie tylko z dziedziny programów kształcenia.

Istnieje wiele teorii programu, a także wielu znanych autorów. Na szczególną uwagę zasługuje propozycja J. Gniteckiego programu kształcenia symulującego i wspierającego rozwój. Okazuje on program na tle współczesnych przemian, a także jest cennym źródłem przemyśleń i propozycji.

O programie ukrytym. Program taki nie jest zazwyczaj znany ani nie poddaje się żadnej rejestracji. Składają się na niego czynniki m.in. atmosfera wychowawcza lub antywychowawcza w szkole, klasie, domu, styl pracy nauczyciela, opinie uczniów i rodziców o szkole, wpływ rówieśników i grup rówieśniczych, wpływ szerszego środowiska społeczno-kulturowego. Dobre lub szkodliwe oddziaływanie ukrytego programu zależy od poziomu samych uczniów i od wpływu planowej pracy szkoły, a przede wszystkim od poziomu realizacji rzeczywistych programów kształcenia.

Bibliografia:
  •  J. Świrko-Pilipczuk, Wartości i cele kształcenia, w: F. Bereźnicki, Dydaktyka kształcenia ogólnego, Kraków 2001 3.5 s.171

Opracowały temat:
Monika Fabisiak
Angelika Głowacka
Monika Stępień

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz