I.
PROJEKT EDUKACYJNY
–
CO TO TAKIEGO?
Projekt edukacyjny
jest to metoda nauczania , która kształtuje wiele umiejętności oraz integruje
wiedzę z różnych przedmiotów. Istotą projektu jest samodzielna praca uczniów
służąca realizacji określonego zadania.
Projekt edukacyjny jest metodą efektywną i skuteczną
bowiem rozwija wśród uczniów samodzielność, umiejętność współdziałania w grupie
rówieśniczej, pobudza rozwój poznawczy i emocjonalny , rozwija zainteresowania
, uzdolnienia i twórcze myślenie, a przede wszystkim umożliwia prezentację
wyników własnej pracy.
Ze względu na przedmiot pracy oraz
możliwość publicznej prezentacji jej
efektów można przyjąć, iż istnieją dwa
rodzaje projektów edukacyjnych.
§ Projekt badawczy – polegający na zebraniu i usystematyzowaniu informacji o pewnych
zagadnieniach. Efekty pracy w projekcie badawczym uczniowie opracowują w formie
rysunków , albumów , wywiadów , gier itp., które następnie prezentują.
§ Projekt działania lokalnego – polegający na podjęciu jakiejś akcji w środowisku
lokalnym lub w szkole. W projekcie działania lokalnego prezentacja jest możliwa
bezpośrednio w miejscu działania , czyli np.: w terenie, natomiast w szkole
można zaprezentować zdjęcia , ilustracje pokazujące zmiany jakie zaszły w
wyniku podjętych działań.
Projekt
edukacyjny jest szansą na uczynienie z procesu uczenia się wspólnej
zabawy i pracy na gruncie znacznie
bliższym niż treści zawarte
w podręcznikach szkolnych.
Cechy dobrego projektu
uczniowie na wstępie (przystępując do pracy)
mają instrukcję działania,
czyli opis przedsięwzięcia,
harmonogram pracy, zasady współpracy w zespole,
zasady komunikowania się w
zespole oraz z nauczycielem;
ma określone cele, czyli uczniowie wiedzą,
jakie są ich kierunki działania i jakich
spodziewają się efektów;
jest powiązany z programem nauczania, ale
rozszerza jego treści;
nawiązuje do spraw znanych uczniom, dla nich
ważnych i ciekawych;
podział zadań i terminy realizacji są z góry
określone;
z góry znane są zasady monitorowania przez
nauczyciela kolejnych etapów
pracy uczniów;
dominuje praca zespołowa, mimo że niektóre
zadania uczniowie realizują
indywidualnie;
uczy współpracy, nie rywalizacji;
łączy treści edukacyjne z różnych dziedzin.
Czego uczy projekt
rozwiązywania problemów i samodzielności;
podejmowania decyzji i komunikowania się;
przyjmowania odpowiedzialności;
planowania i organizowania pracy;
zbierania i selekcjonowania informacji;
oceniania pracy na każdym jej etapie
(planowania, działania,
prezentacji efektów);
publicznego prezentowania swojej pracy.
Stanowisko nauczyciela w realizacji projektów
edukacyjnych:
- kluczową rolę dla
nauczyciela stanowią zainteresowania i motywacje uczniów
- potrafi w idealny sposób połączyc zarówno pracę umysłową jak i działania praktyczne
- jasno określa, które ze zdobytych umiejętności i wiadomosci sa przydatne
- kładzie nacisk na samodzielną i odpowiedzialną pracę uczniów
- potrafi w idealny sposób połączyc zarówno pracę umysłową jak i działania praktyczne
- jasno określa, które ze zdobytych umiejętności i wiadomosci sa przydatne
- kładzie nacisk na samodzielną i odpowiedzialną pracę uczniów
Nabywanie umiejętności przez uczniów
Stosując metodę projektów rozwijamy u uczniów wiele
umiejętności:
Korzystanie z różnych źródeł
informacji;
Operowanie informacją (
dobór, selekcja, ocena);
Podejmowanie decyzji;
Poczucie odpowiedzialności;
Ocenianie i samokontrola;
Dostrzeganie i formułowanie problemów;
Rozwiązywanie
problemów(myślenie twórcze)
Umiejętności uczniów
Organizacji pracy:
planowania, podziału zadań;
Współdziałania, rozwiązywania
konfliktów;
Wyrażania własnych opinii i
słuchania opinii innych
osób;
Komunikowania i i innych
umiejętności
interpersonalnych;
Prezentowania własnej pracy;
Dyskutowania, sporządzania
pisemnych opracowań;
Doboru i wykorzystania
posiadanej i zdobywanej
wiedzy potrzebnej w
realizacji projektu.
„Dekalog” nauczyciela pracującego
metodą projektu
1/ wspieraj, a nie wyręczaj
swoich uczniów,
2/ pozwól uczniom poczuć się
„właścicielami” wykonywanego projektu,
3/ pobudzaj ich do rozwijania
swoich zainteresowań,
4/ zachęcaj do twórczego
rozwiązywania problemów,
5/ zachęcaj do korzystania z
różnych źródeł informacji,
6/ stwarzaj możliwości do
dyskusji i negocjowania proponowanych rozwiązań,
7/ zachęcaj do analizy
popełnionych błędów i wyciągania z nich wniosków na
przyszłość,
8/ pamiętaj, że efekt pracy
uczniów nie musi być całkowicie zbieżny z Twoim
początkowym wyobrażeniem o
nim,
9/ pomagaj uczniom
rozwiązywać pojawiające się problemy i konflikty
w grupie,
10/ współpracuj z innymi
nauczycielami, gdyż każdy projekt, nawet
przedmiotowy, ma pewien
wymiar interdyscyplinarny
„Dekalog” uczniów wykonujących projekty
w zespole
1/ współpracując w zespole
możesz osiągnąć więcej niż pracując sam,
2/ projekt jest
przedsięwzięciem Twoim i Twojego zespołu – przyjmijcie
odpowiedzialność za jego
wykonanie i efekty,
3/ ustalenie ostatecznego
tematu projektu powinno być efektem negocjacji pomiędzy
zespołem, a nauczycielem
prowadzącym projekt,
4/ dyskutujcie nad sposobem
wykonania projektu – mogą pojawić się ciekawe i
twórcze pomysły,
5/ jeżeli uważasz, że masz
dobry pomysł – przekonaj grupę, wykorzystując racjonalne
argumenty,
6/ rozdzielajcie zadania do
wykonania wykorzystując mocne strony, predyspozycje
i zainteresowania członków
zespołu,
7/ zbierając potrzebne
informacje korzystajcie z różnych źródeł, jeżeli tego wymaga
projekt prowadźcie badania
również poza szkołą,
8/ cały zespół odpowiada za
realizację projektu – każdy powinien wywiązywać się
z przyjętych na siebie
obowiązków,
9/ dbajcie o dobrą atmosferę
pracy w zespole – w przypadku konfliktów szukajcie
satysfakcjonujących wszystkie
strony rozwiązań, sami lub z pomocą nauczyciela,
10/ nawet najlepszy projekt
nie ma szans na uznanie, jeżeli nie jest dobrze
zaprezentowany –
wykorzystajcie różne pomysły prezentując efekty swojej pracy
II.
STRUKTURA PROJEKTU
W
metodzie projektów możemy wyróżnić określone etapy:
a.
Wybór tematu ,
zagadnienia.
b.
Określenie celów
projektu.
c.
Zawarcie
kontraktu.
d.
Opracowanie planu
projektu i harmonogramu działań.
e.
Realizacja
projektu.
f.
Prezentacja
projektu.
g.
Ocena
projektu
1. Wybór tematu , zagadnienia.
Wyboru tematu projektu dokonać powinni sami uczniowie , gdyż to oni będą
projekt realizować. Rola nauczyciela sprowadza się do zainicjowania
problematyki projektu uwzględniającej zainteresowania uczniów , ich potrzeby i
możliwości.
Wybierając temat warto też zwrócić uwagę na potrzeby
środowiska lokalnego oraz na zasoby osobiste nauczycieli.
W
przypadku pracy metodą projektu z uczniami klas młodszych nie będzie błędem
jeśli temat zasugeruje sam nauczyciel.
Po wyborze tematu uczniowie samodzielnie lub też z
pomocą nauczyciela określają szczegółowe
treści , które będą realizować w projekcie.
Następnie warto dokonać pewnej inwentaryzacji tych
treści i pogrupować je w obszary tematyczne.
2.Cele projektu.
Na początku należy określić cel
ogólny ( strategiczny ), który nakreśli
istotę realizowanego przedsięwzięcia.
Następnie cel ogólny należy
uszczegółowić celami operacyjnymi.
Cele projektu powinny być sformułowane i
uporządkowane tak, aby określały
i wskazywały kolejność czynności związanych
z planowaniem i realizacją
zadań.
3. Zawarcie kontraktu.
Kontrakt, czyli umowa
określająca zobowiązania stron. Mówiąc
o
metodzie projektu , będzie to umowa pomiędzy nauczycielem , a uczniami,
która stanowić będzie zobowiązanie dla obu
stron .
Spisaniem kontraktu winien zająć się
nauczyciel. Kontrakt powinien
zawierać:
§ temat
§ cele
§ osoby realizujące projekt
§ czas realizacji projektu
§ zadania do wykonania dla poszczególnych osób, zespołów
§ źródła informacji
§ terminy spotkań z nauczycielem
§ sposób podsumowania i prezentacji
§ czas prezentacji
§ kryteria oceny
4. Plan projektu i harmonogram
działań
Po ostatecznym wyborze tematu
projektu i określeniu obszarów , które będą realizowane przez poszczególne
zespoły , uczniowie w swoich grupach, pod kierunkiem nauczyciela określają
szczegółowe zadania do realizacji.
W tym celu najlepiej jest opracować harmonogram
działań zawierający np.:
§ nazwę , rodzaj zespołu
§ szczegółowe zadania
§ osobę odpowiedzialną za realizację określonego
działania
§ formę realizacji
§ czas prezentacji poszczególnych etapów pracy nad
projektem
§ czas i formę prezentacji końcowej
w fazie planowania należy też zapoznać
uczniów z kryteriami i sposobem
oceny projektu.
5.Realizacja projektu.
Realizacja projektu to czas, w
którym uczniowie realizują zaplanowane działania zgodne z wcześniej przygotowanym
harmonogramem.
Praca
samodzielna uczniów dotyczyć będzie zbierania, analizowania i selekcjonowania
informacji z różnych źródeł, a następnie wykorzystaniu zdobytej wiedzy i
umiejętności w praktycznym działaniu.
Praca
uczniów polegać będzie również na dokumentowaniu efektów działań .
Wszystkie
te poczynania i materiały posłużą do opracowania sprawozdania oraz
zaprezentowania pracy całego zespołu.
Wprowadzając metodę projektu
warto uwzględnić systematyczny monitoring w kolejne fazy , etapy realizacji
projektu. Monitoring realizacji projektu może odbywać się :
§
w czasie
konsultacji słownej
§
podczas spotkań
nauczyciela z uczestnikami poszczególnych grup zadaniowych ( ewaluacja bieżąca
)
6. Prezentacja projektu.
Prezentacja jest
ostatnim etapem realizacji projektu . nie musi to być etap najważniejszy ,
warto jednak podkreślić , że ważna jest przede wszystkim systematyczna praca w
ciągu całego czasu przeznaczonego na przygotowanie projektu oraz dobra
atmosfera pracy w grupie.
Ważna
jest też , aby ściśle określić czas prezentacji .Zmobilizuje to bowiem uczniów
do dokonania syntezy zebranych informacji oraz pomoże w wybraniu
najodpowiedniejszego sposobu pokazania swoich osiągnięć. Rzecz jasna, że ten
etap w klasach młodszych będzie mocno wspierany , a nawet inicjowany przez
nauczyciela.
Formy prezentacji mogą
być bardzo różne:
§ wystawa prac wykonanych przez dzieci
§ inscenizacje
§ gry dydaktyczne
§ foldery
§ twórczość literacka
Dość
istotne jest również to, aby w prezentacji wzięli udział wszyscy uczestnicy
zespołu. Aby prezentowali się w sposób prosty, zrozumiały , a jednocześnie
wzbudzający zainteresowanie słuchaczy .
Należy
zwrócić uwagę i pokierować ich pracą tak , aby prezentacja miała widoczny
wstęp, rozwinięcie i zakończenie.
Rola
nauczyciela sprowadza się także do zadbania o miłą , życzliwą atmosferę podczas
prezentacji.
W
prezentacji projektów mogą wziąć udział poszczególne klasy, etapy edukacyjne
lub wszyscy uczniowie danej szkoły , a także nauczyciele, rodzice,
przedstawiciele samorządu lokalnego , sponsorzy , uczniowie innych szkół.
W czasie prezentacji warto też
wykorzystać środki dydaktyczne ponieważ ułatwią one i uatrakcyjnią prezentację,
co z pewnością wpłynie na wzrost zainteresowania prezentacją.
7. Ocena projektu.
Nauczyciel , który stosuje
metodę projektów winien zastanowić się nad sposobem oceny i wypracować własną
strategię oceniania, uwzględniającą sposób, kryteria i formy oceniania.
Kryteria
oceny powinny być znane na początku pracy projektu i winny być uwzględnione w
kontrakcie.
Wszyscy
uczniowie powinni wiedzieć jakie wymogi ma spełniać ich praca , aby mogli być
za nią wysoko ocenieni.
Kryteria
nie powinny ulegać zmianie w trakcie realizacji projektu, chyba że zmiana ta
będzie ustalona z uczniami, bądź wyniknie z ich wniosku.
Kryteria
winny być sformułowane możliwie precyzyjnie . Oczywiście nawet najlepiej
sformułowane kryteria nie zamkną możliwości ich interpretacji. Istotne jest aby
decyzja o postawieniu konkretnej oceny nie była arbitralną decyzją nauczyciela
, ale wynikiem dyskusji z uczniem. Uczniowie powinni uczestniczyć w ocenianiu
jako partnerzy.
W
klasach młodszych ocena może polegać na ustnej pochwale , czy też na wdrażaniu
uczniów do samooceny.
Bardzo ważne jest aby praca
dzieci była w ogóle oceniona, gdyż
wpływa to na nich motywująco. Poza tym
uczeń otrzymuje informacje co dobrze robi, a co powinien poprawić.
Bieżące
, systematyczne konsultacje z nauczycielem pod kierunkiem , którego projekt
jest realizowany umożliwią pomoc w pokonywaniu trudności i rozwiązywaniu
problemów.
III.
EWALUACJA
Ewaluacja , to proces polegający na zbieraniu,
analizowaniu i interpretowaniu danych związanych z oceną efektywności
realizowanych przedsięwzięć ,w tym wypadku w ramach projektów edukacyjnych.
Można stosować dwa rodzaje ewaluacji:
§ Ewaluację kształtującą – prowadzoną w trakcie trwania projektu.
Wyniki tej ewaluacji stanowią informację zwrotną
dotyczącą prawidłowego przebiegu projektu. Może też posłużyć do
wprowadzenia zmian w projekcie.
§ Ewaluację zbiorczą – dokonywaną na zakończenie realizacji projektu.
Dostarcza ona informacji, które należy uwzględnić planując następne projekty
edukacyjne.
Ewaluacja może być
prowadzona w formie słownej, dokonywanej na podstawie obserwacji interakcji
między poszczególnymi uczestnikami grup zadaniowych, ich działań oraz
wypowiedzi.
Ewaluację można przeprowadzić także w formie pisemnej.
Najlepszym narzędziem służącym do przeprowadzenia tego typu ewaluacji jest
przygotowana przez nauczyciela karta ewaluacji projektu.
Comenius
jest adresowany do osób i instytucji zaangażowanych w edukację od przedszkoli
po szkoły średnie. Uczniowie, nauczyciele i całe społeczności szkolne mają
możliwość ściśle współpracować z partnerami z innych krajów uczestniczących w
programie.
Ty i ja w środowisku
Akcja:
Partnerskie Projekty
Szkół
Realizator projektu:
Zespół Szkół Zawodowych
Specjalnych w Rybniku
Kraje uczestniczące w projekcie:
Islandia,
Niemcy,
Polska,
Rumunia
Język roboczy projektu:
angielski
Cele projektu:
a) wzmocnienie świadomości
ekologicznej wśród uczniów i nauczycieli
b) rozwijanie kompetencji społecznych uczniów i nauczycieli
c) wprowadzenie ekologicznych rozwiązań do codziennej działalności szkoły
d) wprowadzenie problematyki ekologicznej do programów nauczania w szkołach partnerskich
b) rozwijanie kompetencji społecznych uczniów i nauczycieli
c) wprowadzenie ekologicznych rozwiązań do codziennej działalności szkoły
d) wprowadzenie problematyki ekologicznej do programów nauczania w szkołach partnerskich
Opis projektu
Projekt Zespołu Szkół
Zawodowych Specjalnych w Rybniku dotyczył środowiska naturalnego i sposobów
jego ochrony. Uczniowie dowiedzieli się, jak dbać o swoje otoczenie, w jaki
sposób segregować odpady, dbać o czystość wody. Przy okazji pogłębili swoją
wiedzę o tym, jak ważne dla człowieka i innych żyjących organizmów są zasoby
naturalne i jak groźne skutki może przynieść zanieczyszczenie środowiska.
Przez trzy lata
realizacji projektu (projekt otrzymał dofinansowanie w latach 2006-2007 oraz w
latach 2007-2009), uczniowie i nauczyciele wspólnie organizowali zbiórki szkła
i papieru, wystawy rzeźby i ubrań, które sami projektowali i tworzyli z
materiałów przetwarzalnych, planowali i realizowali działania mające na celu
podniesienie świadomości ekologicznej w szkole (Tydzień Ekologiczny,
prezentacje multimedialne, album przygotowany przez uczniów, Dzień Comeniusa).
Cała społeczność szkolna była niezwykle zaangażowana w planowanie i
organizowanie spotkań projektowych oraz czuwanie nad ich prawidłowym
przebiegiem. Zwłaszcza niepełnosprawni uczniowie zdali sobie sprawę, jak wielka
odpowiedzialność leży na nich jako na gospodarzach spotkań i starali się
podołać stawianym przed nimi zadań.
Uczestniczący w
projekcie uczniowie mieli okazję dowiedzieć się więcej na temat krajów
partnerskich, rozwinęli swoje kompetencje językowe, nawiązali kontakt z
rówieśnikami z zagranicy, kilku z nich miało okazję wyjechać do instytucji
partnerskich. Korzystając z multimediów rozwinęli umiejętności korzystania z
programów i aplikacji komputerowych i Internetu.
Dzięki realizacji
projektu, zarówno uczniowie, jak i nauczyciele, zdali sobie sprawę z tego, że
sami mogą aktywnie wpływać na poprawę stanu środowiska. Regularne kontakty ze
szkołami partnerskimi pozwoliły im przekonać się, w jaki sposób ich koledzy z
innych krajów radzą sobie z podejmowaną w projekcie tematyką. Porównując wyniki
prac otrzymanych od partnerów, uczniowie opracowali informacje dotyczące
świadomej ochrony środowiska w krajach partnerskich.
Nauczyciele zyskali
szansę rozwinięcia swoich kompetencji językowych, informatycznych,
pedagogicznych. Poznali systemy edukacyjne w krajach Europy, a także zasady
funkcjonowania szkolnictwa specjalnego. Nawiązali także nowe znajomości z
nauczycielami z instytucji partnerskich.
W czasie realizacji
projektu wprowadzono zmiany w sposobie nauczania języków obcych zarówno wśród
uczniów jak i nauczycieli. Kadra zarządzająca szkołą motywowała nauczycieli do
rozwoju kompetencji językowych, udziału w spotkaniach i wyjazdach
zagranicznych. Przy okazji realizacji zadań projektowych, zaobserwowano
silniejszą współpracę między pracownikami szkoły, z Organem Prowadzącym szkołę
oraz z innymi, znajdującymi się w okolicy szkołami oraz z instytucjami
zajmującymi się osobami niepełnosprawnymi.
Rezultaty i produkty końcowe:
1. książki,
2. albumy,
3. CD-romy,
5. filmy video,
6. przedmioty artystyczne,
7. materiały pedagogiczne,
8. plakaty,
9. rzeźby ekologiczne,
10. prezentacje multimedialne pt. „Recykling”, „Woda jako
podstawowa potrzeba ludzi, zwierząt i roślin”.
Anna Kobiela, Aneta Ciupiak
Bibliografia:
Krzysztof Kruszewski, Metody nauczania; Nauczyciel jako kreator programu, w:Sztuka nauczania, Warszawa 2005
http://agnieszkasas.republika.pl/PROJEKT-EDUKACYJNY-W-GIMNAZJUM.pdf
http://www.ore.edu.pl/strona-ore/phocadownload/EFS/projekt%20edukacyjny%20jako%20metoda.pdf
Krzysztof Kruszewski, Metody nauczania; Nauczyciel jako kreator programu, w:Sztuka nauczania, Warszawa 2005
http://agnieszkasas.republika.pl/PROJEKT-EDUKACYJNY-W-GIMNAZJUM.pdf
http://www.ore.edu.pl/strona-ore/phocadownload/EFS/projekt%20edukacyjny%20jako%20metoda.pdf
http://www.comenius.org.pl/galeria-projektow/pps-regio-wiu/ty-i-ja-w-srodowisku
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz