Formy techniki i środki kształcenia
Formy organizacyjne
kształcenia determinującą organizacyjną stronę pracy dydaktycznej, stosownie do
tego kto,
gdzie, kiedy i w jakim celu ma być przedmiotem kształcenia.
Do głównych kryteriów podziału form
organizacyjnych wg. Kupisiewicza zaliczamy
liczba uczniów
uczestniczących w procesie nauczania- uczenia się ( formy jednostkowe i
zbiorowe pracy uczniów)
miejsce uczenia się
( zajęcia szkolne i pozaszkolne)
czas trwania zajęć
dydaktycznych (zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne)
Najbardziej typowe dla naszego
systemu kształcenia jest lekcja, praca domowa, koła zainteresowań oraz
wycieczki szkolne.
Formy organizacyjne kształcenia
Szkolne:
-Lekcyjne
-Pozalekcyjne
Pozaszkolne:
-Praca domowa
-Wycieczka
-Zajęcia w domach kultury, klubach
System klasowo-lekcyjny
Polega na tym, ze wszystkich uczniów w szkole dzieli się na grupy
tworzące odrębne klasy.
Klasa
- zbiór uczniów zwykle rówieśników uczących się w danej izbie, najczęściej
według tego samego programu
Lekcja
– podstawowa forma nauczania i uczenia się w tym systemie i określa jak
organizowany i realizowany powinien być proces kształcenia.
Wg Sośnickiego lekcja
składa się z trzech części:
1. Część powtarzająca - służy przypominaniu, rozszerzaniu i powtarzaniu opanowanego już materiału, sprawdzaniu pracy domowej oraz przygotowywaniu się do nowej lekcji
2. Część postępująca - obejmuje podanie tematu i planu całego zagadnienia oraz jego opracowanie
3. Część zbierająca - ma za zadanie zebrać w całość i uporządkować wiadomości uzyskane przez uczniów, oraz ułatwić zapamiętanie
1. Część powtarzająca - służy przypominaniu, rozszerzaniu i powtarzaniu opanowanego już materiału, sprawdzaniu pracy domowej oraz przygotowywaniu się do nowej lekcji
2. Część postępująca - obejmuje podanie tematu i planu całego zagadnienia oraz jego opracowanie
3. Część zbierająca - ma za zadanie zebrać w całość i uporządkować wiadomości uzyskane przez uczniów, oraz ułatwić zapamiętanie
RODZAJE TOKÓW LEKCYJNYCH:
a)Tok
lekcji podającej- jest
charakterystyczna dla systemu dydaktycznego ,opartego na przyswajaniu
określanego również jako tradycyjnego.
J. Półturzycki zaproponował następującą
lekcję o wszystkich ogniwach nauczania:
I. Część przygotowawcza:
1) wstępna organizacja i przygotowanie
lekcji
2)sprawdzenie pracy domowej
3)Powtórzenie materiału, nawiązanie do
nowego tematu
II. Część podstawowa:
1)podanie nowych treści
2)zrozumienie
3)opracowanie i zebranie
III. Część końcowa
1)powtórzenie i utrwalenie
2) omówienie zadania domowego
3) wykorzystanie i wzbogacenie poznanych
zagadnień
Taka struktura lekcji ma charakter
podstawowy i mogą z niej wynikać różne odmiany i typy lekcji.
Zaletą jest:
-prosta struktura
-szybkie przekazywanie uczniom gotowej
wiedzy do zapamiętania
Wadą jest:
-niski stopień aktywności i
samodzielności uczniów
Natomiast najważniejsze jest tu PRZYSWAJANIE I ZAPAMIĘTYWANIE.
Cechy lekcji podającej:
-służy do opracowania obszernego
materiału
-należy urozmaicać sposób zaznajamiania
uczniów z tym materiałem, poprzez stosowanie różnych metod i środków
dydaktycznych
-wciąga uczniów w aktywny proces myślowy
-opracowania przedstawionego tematu
Prowadzenie tego typu lekcji jest
przejawem tradycjonalizmu dydaktycznego i zbytniej jednostronności.
Oprócz lekcji ,zawierającej wszystkie
ogniwa procesu nauczania ,występują lekcje obejmujące kilka wybranych ogniw
tego procesu. Są to typy lekcji, do
których należą przede wszystkim lekcje UTRWALAJĄCE I SPRAWDZAJĄCE.
Lekcja
utrwalająca (powtórzeniowa) stosowana jest po
opracowaniu pewnej części programu w celu usystematyzowania materiału oraz
uzupełnienia ewentualnych luk. Na tych lekcjach należy wprowadzić element
nowości co pogłębia zakres wiedzy uczniów. Muszą być oni poinformowani wcześniej
o tym jaki mają przygotować materiał. Konstrukcja lekcji powtórzeniowej powinna
opierać się na materiale ze wszystkich lekcji objętych powtórzeniem.
Lekcje
sprawdzające
Budowa tej lekcji może być różnorodna, w
zależności od zastosowanego sposobu kontroli:
-odpytywanie ustne, prace pisemne lub
praktyczne, testy itp.
Może mieć strukturę lekcji
powtórzeniowej ,z ta różnicą ,że odpowiedź każdego ucznia podlega ocenie.
Lekcja sprawdzająca powinna dotyczyć
kontroli, zarówno opanowania przez uczniów wiadomości oraz umiejętności i
nawyków.
b)
Tok lekcji problemowej
J. Dewey uważał, że w procesie uczenia
się powinny występować głównie myślenie (a nie przyswajanie wiedzy), a myślenie
to rozwiązywanie problemów.
Zgodnie z tym założeniem ,uczenie się
jest procesem badawczym, opartym na rozwiązywaniu problemów i przebiega według
określonych stopni logicznych ,zwanych aktem myślenia. Zaproponował on
następujące stadia aktu myślenia:
1)
Odczucie trudności
2)
Wykrycie jej i określanie
3)
Nasuwanego się możliwego rozwiązania
4)
Wprowadzenie przez rozumowanie wniosków
z przypuszczalnego rozwiązania
5)
Dalsze obserwacje i eksperymenty
prowadzące do przyjęcia lub odrzucenia przypuszczenia
Modyfikacja lekcji:
B. Nawroczyński rozszerzył propozycje
Deweya o utrwalenie nowych wiadomości i zastosowanie jej w szeregu ćwiczeń.
Zauważono ,że rozwiązywanie problemów
rozwija postawy twórcze. Ważne jest aby uczniowie wzbogacali swoją wiedze ,nie
tylko poprzez przyswajanie jej lecz również poprzez odkrywanie.
Uświadomienie sobie przez uczniów określonej
trudności, wynikającej z braku wiedzy lub umiejętności jest punktem do
samodzielnego sformułowania przez nich problemu, hipotez i ich weryfikowaniu.
Rozwiązywanie problemów może odbywać się w pracy indywidualnej, grupowej lub
zbiorowej. W strukturze lekcji problemowej powinny się znaleźć następujące
etapy:
-określenie problemu,
-jego rozwiązanie
-sprawdzenie rozwiązania
-usystematyzowanie i utrwalenie
Najpełniej
strukturę lekcji problemowej
przedstawił J. Półturzycki, wykorzystując i uzupełniając jednoczenie propozycje
innych autorów przy wyróżnieniu części przygotowawczej podstawowej. Struktura
lekcji problemowej może być następująca:
I.
Część przygotowawcza:
1)
Wstępna organizacja i przystąpienie do lekcji
2)Sprawdzenie
pracy domowej
3)Powtórzenie
materiału i nawiązanie do nowego tematu inicjującego stworzenie sytuacji
problemowej
II.
Część podstawowa:
1)
Zetknięcie uczniów z trudnością, jej odczucie i uświadomienie
2)
Określenie trudności i sformułowanie problemów, pytań lub zagadnień
3)Ustalenie
pomysłu rozwiązania, planu wykonania zadania lub hipotez do sprawdzenia
4)Wykonanie
zadań ,realizacja pomysłów ,weryfikacja hipotez przez dobór i analizę danych i
ich interpretację
III.
Część końcowa
1)Usystematyzowanie,
powtórzenie i utrwalenie materiału
2)Omówienie
zadania domowego
3)Zastosowanie,
wykorzystanie i wzbogacenie poznanych zagadnień
Modyfikacja lekcji problemowej:
-
w zależności od tego ,czy uczniowie rozwiązują problemy poznawcze czy
praktyczne
-
inna przyczyna może być rodzaj i liczba problemów, a także cel i zadanie
dydaktyczne
-może
nastąpić tez rezygnacja z niektórych ogniw w części przygotowawczej lub
końcowej , wówczas mamy do czynienia z niepełna lekcja problemową.
Rozwiązywanie
problemów może występować w każdych warunkach, na każdej lekcji, jeśli treści
nauczania nadają się do tego ;może stanowić fragment lekcji lub zając cała
lekcję.
C. Tok lekcji ćwiczeniowej
Określana
przez W Okonia jako „operacyjnej”. Ma na celu:
-kształcenie
uczniów umiejętności językowych ,matematycznych, technicznych czy innych,
-rozwijanie
sprawności intelektualnych lub praktycznych
uczniowie opanowują umiejętność ortograficzne
gramatyczne rachunkowe, techniczne, muzyczne, plastyczne
-lekcje
tego typu powinny występować w nauczaniu prawie wszystkich przedmiotów
-brak
tych lekcji powoduje ,że uczniowie zdobywają tylko wiedze o danej umiejętności;
opanowanie umiejętności lub sprawności następuje w wyniku systematycznego
powtarzania określonych czynności
Biorąc
uwagę wszystkich autorów, struktura lekcji ćwiczeniowej można przedstawić
nastepująco:
I.
Część przygotowawcza
1)
Czynności porządkowo-organizacyjne
2)sprawdzenie
zadania domowego
3)nawiązanie
do nowego materiału
II.
Część podstawowa
1.
Podanie terminu i uświadomienie uczniom celu i zadania lekcji
2.
Omówienie zasad i reguł będących podstawą umiejętności
3.
wzorcowy pokaz danej z objaśnieniem
4.
Próbne wykonanie czynności przez uczniów pod kontrola nauczyciela
5.
systematyczne ćwiczenia wdrażające
6.
Ocena opanowania ćwiczeń
III.
Część końcowa
1.
Podsumowanie wyników lekcji
2.
Zadanie pracy domowej
Fazy
lekcji ćwiczeniowej
1.
Orientacyjna- reprezentuje stosowana w działaniu teorię
2.Operacyjna-
reprezentuje praktykę w jej ścisłym znaczeniu, bądź działanie o charakterze
intelektualnym.
Tok
Operacyjny według Okonia polega na usunięciu w świadomości ucznia bariery
miedzy teoria a praktyką
D. Tok lekcji eksponującej
-służy
rozwojowi procesów emocjonalnych
-Istotą
jest jednorazowe lub wielokrotne eksponowanie określonych wartości, prowadzące
w konsekwencji do emocjonalnej percepcji tej umiejętności przez uczniów
-lekcje
tego typu (których głównym zadaniem jest rozwijanie przeżyć emocjonalnych),
występują w nauczaniu języka ojczystego ,w przedmiotach artystycznych,
historii, wychowania obywatelskiego i innych przedmiotów
-chodzi
o eksponowanie szeroko rozumianych wartości etycznych, estetycznych ,moralnych,
społecznych, politycznych itp.
W
literaturze dydaktycznej niewiele jest propozycji struktury lekcji
eksponującej. W propozycjach Okonia i Półturzyckiego ważne jest :
-odpowiedni
poziom ekspozycji wartości
-umiejętne
przeprowadzenie lekcji z wykorzystaniem wszelkich możliwych środków
artystycznych i technicznych, które decydują o sile, głębi przeżycia, rozstrzygają
niejako sprawę prowadzenia dalszych części lekcji
-struktura
tej lekcji może mieć luźną i zmieniająca się strukturę
-podobnie
jak w innych typach lekcji powinny wystąpić trzy główne fazy: WSTĘP, CZĘŚĆ
WŁAŚCIWA I ZAKOŃCZENIE.
Struktura
lekcji eksponującej może przedstawiać się następująco:
1.Przygotowanie
klasy do pracy na lekcji
2.Poznanie
i zrozumienie wiadomości po eksponowanym dziale, utworze
3.Eksponowanie
dzieła, utworu z wykorzystaniem środków technicznych (audiowizualnych)
4.Analiza,
pogłębienie i zrozumienie dzieła poprzez dyskusję i wyrażanie własnych odczuć,
własnego stosunku uczniów do głównych walorów dzieła.
5.Różne
formy wyrażania indywidualnych przeżyć dzieła potwierdzające właściwy odbiór i
zrozumienie dzieła ,utworu
6.
Podsumowanie lekcji
Przedstawiona propozycja struktura lekcji nie
ma charakteru uniwersalnego i powinna być modyfikowana w różnych jej fazach,
jedynie stałym jej elementem jest ogniwo trzecie- ekspozycja dzieła. Może być
różnie realizowana w zależności od rodzaju dzieła ,możliwości technicznych
inwencji i pomysłowości nauczyciela.
We
wprowadzonej reformie systemu edukacji akcentuje się w pierwszej kolejności
kształtowanie postaw uczniów, następnie umiejętności i wreszcie opanowanie
pewnego zasobu wiedzy.
ZAJĘCIA
W KLASACH ŁĄCZONYCH
Istnieją
szkoły niżej zorganizowane ,które na skutek małej liczy uczniów łączy się na
dwie klasy na jednoczesna naukę pod kierunkiem jednego nauczyciela. W takiej
klasie ławki powinny być ustawione w dwu rzędach, przed każdym rzędem musi stać
tablica.
Struktura
zajęć w klasach łączonych może być następująca:
-zajęcia
wspólne dla obu klas organizowane z tych tematów , z których jest to możliwe
-zajęcia
w których występują na przemian zajęcia „głośne” oraz „ciche” obu klas.
Zajęcia
wspólne polegają na tym ze dwie klasy traktuje się jako jedna całość i
opracowuje się ten sam temat. Stosuje się je dość rzadko. Jest to możliwe gdy
temat zajęć odpowiada poziomowi obu klas, należy różnicować niektóre zadania,
ćwiczenia pod względem stopnia trudności.
Zajęcia
głośne i ciche:
*
Zajęcia głośne to zajęcia w
których uczniowie pracują pod bezpośrednim kierunkiem nauczyciela, powinny
obejmować polowe czasu budżetu pobytu ucznia w szkole. Przy tematach trudnych
na te zajęcia można przeznaczyć większa cześć czasu. Różnica na niekorzyść
drugiej klasy musi być wyrównana na następnych zajęciach.
*
Zajęcia ciche – są to
samodzielne prace uczniów na zajęciach w klasach łączonych. Od stopnia
samodzielności w zajęciach cichych zależą w dużej mierze wyniki nauczania.
Na
zajęciach cichych uczniowie:
-
przygotowują materiał do zajęć głośnych
-
samodzielnie opracowują nowy temat
-
utrwalają wiadomości, wyrabiają umiejętności, nawyki
FORMY
ORGANIZACYJNE PRACY UCZNIÓW
Zajęcia
szkolne uczniów lekcyjne i pozalekcyjne, wymagają stosowania rożnych form
organizacyjnych uczenia się. Formy organizacyjne pracy uczniów:
-
praca jednostkowa
-
praca zbiorowa
-
praca grupowa
Uczenie się jest najskuteczniejsze, gdy odbywa
się w trzech formach: indywidualnie, grupowo i zbiorowo.
Praca
jednostkowa – polega na tym ze poszczególni
uczniowie, niezależnie jeden od drugiego, realizują określone zadania
dydaktyczne indywidualnie, korzystając przy tym z bezpośredniej pomocy
nauczyciela. Zaleta pracy jednostkowej jest możliwość indywidualizacji treści i
tempa uczenia się oraz stałej i dokładnej kontroli zarówno przebiegu jak i
efektów pracy ucznia. Uczenie się jako proces wymaga nie tylko aktywności
uczniów ale również znajomości technik i metod uczenia się.
Praca
indywidualna:
-ma
miejsce w pracy domowej i na lekcji
-indywidualnie
uczeń uczy się podczas słuchania wykładu, czytania, oglądania środków
wizualnych itp.
-indywidualnie
uczeń rozwija problemy zanim przystąpi do pracy w grupie
-celem
pracy indywidualnej jest m.in. zmuszenie uczniów do samodzielnego wysiłku
intelektualnego podczas rozwiązywania problemów
-praca
indywidualna występuje na lekcjach poświeconych opracowaniu nowego materiału, a
także na poświęconych kontroli i ocenie postępów uczniów
-zajęcia
jednostkowe są niezbędne w realizacji wielu zadań dydaktycznych, są jednym z
czynników nasilających proces poznawczy uczniów
Praca
zbiorowa:
To
praca „równym frontem, obejmująca swoim zasięgiem równocześnie wszystkich
uczniów w klasie. Jeżeli wszyscy uczniowie w klasie uczestniczą wspólnie z
nauczycielem w procesie nauczania, mówimy ,że organizacja lekcji ma formę pracy
zbiorowej.
W
pracy zbiorowej nie zawsze biorą udział wszyscy uczniowie klasy, ponieważ mogą
wystąpić różnice miedzy zdolnościami poszczególnych uczniów. Poziom nauczania
dostosowano do poziomu uczniów przeciętnych nie odpowiada ani najzdolniejszym
ani najsłabszym uczniom. We współczesnej dydaktyce bardzo mocno podkreśla się
potrzebę „indywidualnego podejścia do ucznia” w warunkach pracy zbiorowej. Ze
względu na fakt zróżnicowania klasy szkolnej należy stosować równolegle z praca
zbiorową- integralnie z nią powiązana pracą indywidualna.
Praca
grupowa:
Jest
jedną z istotnych form pracy uczniów. Praca grupowa stwarza korzystną sytuację
organizacyjną , polegającą na tym, że wszyscy uczniowie w klasie są
zaangażowani aktywnie w pracę związana z tematem lekcji. Uczenie się w grupie
przebiega dzięki stosunkom interpersonalnym, interakcji i interkomunikacji.
Stosunki interpersonalne wpływają na intensyfikację uczenia się.
Funkcje
pracy grupowej:
-motywacyjna
-aktywizująca
-wychowawcza
Zorganizowana
praca w zespole spełnia funkcje motywacyjną z którą ściśle związana jest
funkcja aktywizująca. Uczenie się grupowe stymuluje ,zmusza do wysiłku podczas
współpracy w grupie wszyscy uczniowie mogą wypowiadać się wielokrotnie, zostają
także nasilone inne czynności uczenia się, takie jak myślenie ,spostrzeganie i
działanie. Praca ta umożliwia kontrolę działania i jego wyniki u wszystkich
uczniów przez kontrole społeczną.
Organizacja
pracy grupowej:
Jednym
z podstawowych warunków prawidłowego i skutecznego funkcjonowania grupy jest
właściwy dobór do niej uczniów. Grupy powinny powstawać spontanicznie ale
nauczyciel czuwa aby były zróżnicowane pod względem umysłowego rozwoju i
poziomu. Najsprawniej pracują grupy trzy- pięcio osobowe , gdyż liczniejsze nie
stwarzają optymalnych możliwości aktywnego uczestnictwa wszystkich członków
zespołu. W większych grupach uczniowie rzadziej dochodzą do głosu.
Sprawne
organizowanie pracy w zespołach obejmuje:
-dokładne
określenie zadnia (problemu)
-omówienie
sposobu pracy,
-wskazanie
lub dostarczenie ,źródeł i materiałów
-kierowanie
i sprawdzanie wyników pracy poszczególnych grup.
Praca
grupowa może występować co najmniej w dwóch formach jako praca grupowa jednolita
i zróżnicowana. Jeśli treść programów ,poleceń itp. jest jednakowa dla
wszystkich grup w klasie, wówczas praca grupowa ma charakter jednolity,
natomiast jeśli jest różna dla każdej grupy i każda z nich rozwiązuje inny problem ,wówczas ma
charakter zróżnicowany. Podstawowym warunkiem funkcjonowania dydaktycznego
pracy grupowej jest dyskusja nad wspólnie rozwiązywanymi zagadnieniami.
Odpowiedzialność za wyniki pracy grupowej musi być zarówno zbiorowa jak i
indywidualna. Nauczanie to posiada walory dydaktyczne i wychowawcze, dlatego
powinna być wprowadzana od najmłodszych klas.
Nauka
domowa uczniów:
Jest
ważna formą w systemie klasowo lekcyjnym, która wzbogaca i uzupełnia pracę
uczniów na lekcji. W literaturze spotyka się różne określenia tej formy, najczęściej
praca domowa”, co jest niezbyt trafnym pojęciem ponieważ uczeń oprócz pracy
umysłowej wykonuje w domu inne prace, np. gospodarcze. Formę tę określa się
również jako „nauka domowa”, „ zajęcia domowe”, „zadania domowe”, „nauka
własna”.
Trudności
w nauce domowej:
-powoduje
wiele czynników do których m.in. należy nadmiar zadań ,trudny i złożony
materiał, brak umiejętności uczenia się . W literaturze podkreśla się dużą rolę
nauki domowej w stymulowaniu wielostronnej aktywności uczniów. J. Zborowski podkreśla
wagę i znaczenie nauki domowej, stanowiącej integralną część lekcji szkolnej.
Zdaniem W . Okonia „praca domowa jaki uzupełnienie i ciąg dalszy pracy
lekcyjnej umożliwia pogłębianie i utrwalanie wiedzy ucznia, a przede wszystkim
wdrożenie go do samodzielności w myśleniu posługiwaniu się wiedzą, w
realizowaniu samodzielnych zadań twórczych, Zmuszając uczniów do samodzielnego
podejmowania codziennych obowiązków, kształtuje ich wole i charakter ,rozwija
systematyczność dokładność, inicjatywę
pomysłowość , wzmacnia wiarę we własne siły, kształtuje pozytywny stosunek do
pracy”.
Cz.
Kupisiewicz funkcje pracy domowej
określa następująco:
-opanowanie
w drodze samodzielnej pracy w domu określonych wiadomości
-utrwalanie
lub rozszerzanie materiału przerobionego na lekcji
-zebranie
pomocy naukowych jako podstawę do realizacji nowego tematu
-kształcenie
określonych umiejętności i nawyków
-
rozwijanie samodzielności myślenia i działania
K.
Kuligowska pisze ,że głównym zadaniem
pracy domowej jest wspomaganie, uzupełnianie i pogłębianie tych zmian w
uczniu ,jakie zapoczątkowała jego praca w czasie lekcji.
Poprawnie
zorganizowana nauka domowa może spełniać następujące funkcje:
-opanowanie
określonych wiadomości związanych z nową lekcją
-utrwalenie,
pogłębienie lub rozszerzenie wiedzy poznanej w czasie lekcji
-kształtowanie
określonych umiejętności i sprawności
-rozwijanie
samodzielności w myśleniu i posługiwaniu się wiedza w praktyce
-rozwijanie
istniejących i budzenie nowych indywidualnych zainteresowań
-rozwijanie
inicjatywy, pomysłowości, zdolności twórczych
-rozwijanie
umiejętności uczenia się, wdrażania uczniów do samokształcenia
-kształtowanie
nawyków systematycznego ,dokładnego wykonywania zadań , wyrabianie pozytywnego
stosunku uczniów do uczenia się , rozwijanie należytego traktowania obowiązków
-budzenie
przeżyć emocjonalnych, wiary we własne możliwości
Nauka
domowa spełnia funkcje dydaktyczno-
wychowawcze ,gdy:
-łączy
się ściśle z praca lekcyjną
-jest
właściwie zadana
-stosuje
się odpowiednie rodzaje zadań
-nie
przeciąża się uczniów nadmierna liczbą zadań domowych
-nie
przekracza możliwości uczniów, czyli jest zróżnicowana
-jest
samodzielnie wykonana
-systematycznie
ją się kontroluje i ocenia
Samodzielność
to najistotniejszy walor pracy domowej. Lepiej jest gdy uczeń nie wykona
zadania domowego jeśli nie jest w stanie go wykonać samodzielnie.
Rodzaje
zadań domowych:
Na
ogół poprzez zadanie rozumie się to , co należy wykonać aby uzyskać zamierzony
cel.
Przyjmując
jako kryterium klasyfikacji cel, jaki ma spełniać nauka domowa , W . Okoń
wyróżnia cztery grupy zadań domowych.
Cele wpływają na charakter zadań domowych. Do podstawowych celów zalicza się:
a)
opanowanie nowego materiału
b)
utrwalenie materiał przyswojonego
c)kształtowanie
umiejętności nawyków
d)rozwijanie
samodzielności i twórczości uczniów
Podział
zadań domowych ze względu na zachodzące
relacje
1.Prace
polekcyjne
2.Prace
uzupełniające
3.
Prace przedlekcyjne
Sposoby
zadawania:
a)przydzielanie
zróżnicowanych zadań obowiązkowych
b)
wykonywanie zadań dodatkowych dla chętnych
c)przydzielanie
zadań do wyboru
d)
uwzględnianie zadań proponowanych przez uczniów
Obciążenie
nauką domową .
.Na
przeciążenie nauka domową maja wpływ również inne przyczyny. J. Zborowski
dostrzega trzy grupy przyczyn i źródeł:
1.Przyczyny
przeciążenia mające swe źródło w złej pracy szkoły (nadmiar zadań ,błędy w
zadawaniu, brak koordynacji w zadawaniu, brak indywidualizacji zadań ,wady
tygodniowego rozkładu lekcji, metodyczne wady lekcji, niesystematyczna kontrola
pracy)
2.Przyczyny
przeciążenia tkwiące w uczniach (słabe uzdolnienia, braki wiadomościach,
niezrozumienie lekcji, nieznajomość podstawowych zasad pracy, nadmiar zajęć
pozaszkolnych)
3.Przyczyny
przeciążenia tkwiące w środowisku rodzinnym (brak kontroli nauki ucznia ,barak
racjonalnego działania rodziców ze szkołą, niesprzyjająca nauce atmosfera
środowiska rodzinnego)
Sprawdzanie
i ocena nauki domowej
Każde
zadanie domowe powinno być przez nauczyciela dokładnie i starannie sprawdzone,
poprawione i ocenione. Największa wartość kontroli wg. W Okonia polega na tym
,że pozwala w porę usunąć braki w wiadomościach i umiejętnościach uczniów.
Dydaktyczne
zajęcia pozalekcyjne , są to zajęcia dzieci i młodzieży organizowane przez
szkołę, przy czynnym udziale uczniów , wybrane przez nich dla spędzenia wolnego
czasu, dające rozrywkę i wypoczynek oraz doskonalące:
-poprzez
rozwijanie zainteresowań w różnych dziedzinach nauki
-poprzez
wyrobienie umiejętności i nawyków, stosowanie wiedzy w praktyce i rozwijanie
talentów i uzdolnień poprzez rozwijanie aktywności i samodzielności oraz
umiejętności życia w szkole.
Zajęcia
pozalekcyjne mają charakter dobrowolny ,nie maja jednolitych programów , zaś
tematyka dostosowują się do zainteresowań i uzdolnień uczniów.
Zajęcia
pozalekcyjne mogą być realizowane trzech formach:
a)
praca masowa
b)praca
grupowa (koła zainteresowań)
c)
zajęcia indywidualne
Praca
masowa polega na organizowaniu zbiorowych zajęć kulturalnych, imprez, rozrywek
itp. Należą do nich między innymi poranki, pogadanki, odczyty , referaty,
wystawy, pokazy, spotkania, imprezy sportowe ,prace społecznie użyteczne,
wspólne wyjścia do kin i teatrów.
Praca
w kołach zainteresowań polega na organizowaniu uczniów w zespoły do prowadzenia
z nimi zajęć.
Celem kół zainteresowań jest:
-poszerzenie
i pogłębienie wiedzy oraz umiejętności, związanych z określoną dziedzina
techniki, sztuki, sportu itp.
-wykrywanie
i rozwijanie indywidualnych zdolności oraz zainteresowań uczniów
-organizowanie
wolnego czasu uczniów
-pogłębienie
działania wychowawczego.
Rodzaje kół zainteresowań:
-koła
przedmiotowe- grupują zespoły uczniów zainteresowanych określonym przedmiotem
szkolnym
-koła
techniczne- maja na celu zdobycie praktycznych umiejętności i zdolności,
zaznajomienie z dziedzinami techniki oraz budzenie zainteresowań naukowo-
technicznych.
-koła
artystyczne- skupiają młodzież ,która dysponuje odpowiednimi umiejętnościami w
określonej dziedzinie i pragnie je doskonalić poprzez różne rodzaje twórczości
artystycznej.
-koła
sportowe- mają na celu rozwój fizyczny młodzieży oaz podniesienie jej
zdrowotności
Indywidualna praca pozalekcyjna może
sprowadzać się do wykonywania albumów, opracowywania referatu, konstruowana
modeli, wykonywanie pomocy naukowych , dekoracji itp.
WYCIECZKA SZKOLNA:
Wycieczka
szkolna to forma organizacyjna kształcenia, polegająca na wyprowadzeniu uczniów
poza klasę szkolną w celu bezpośredniego zetknięcia się z rzeczami zjawiskami i
procesami w ich naturalnym otoczeniu. Bezpośredni kontakt z rzeczywistości ,
możliwość obserwacji przebiegu zjawisk i procesów w ich naturalnych warunkach
jest niezbędnym warunkiem jak Punt wyjścia do racjonalnego tworzenia pojęć
,sądów i uogólnień.
Wycieczki
szkolne należą do swoistych form aktywności intelektualnej ,emocjonalnej
,praktycznej i społecznej.
Każda
wycieczkę powinno poprzedzać jej gruntowne przygotowanie:
-dokładne
określanie celu i opracowanie planu wycieczki.
Podstawowa
metoda stosowana na wycieczce jest obserwacja kierowana .
Polecenia
i pytania nauczyciela powinny być krótkie, jasne ,wyraźnie określające
czynności, koncentrujące uwagę uczniów i wytyczające plan działania. Można tez
stosować metodę wywiadu, gdy mamy do czynienia z człowiekiem, z jego
działalnością zawodowa lub społeczną.
TECHNIKI
KSZTAŁCENIA:
Techniki uczenia się:
Techniki
uczenia się to innymi słowy dowolny, odpowiedni dla nas sposób na przyswojenie
nowego materiału. Sposób ten jest zazwyczaj zależny od uczącego się, uwzględnia
jego indywidualne potrzeby i możliwości percepcji.
Techniki uczenia
się mogą zależeć również od treści, które mamy przyswoić, i tak przy uczeniu
się treści o dużej objętości można na przykład zrobić streszczenie, a następnie
zaznaczyć słowa kluczowe, które będzie nam dużo łatwiej zapamiętać.
Mówiąc o technikach nauczania i uczenia się można
wskazać na pewne zależności, a mianowicie do nauczania „potrzeba dwojga”, tzn.
minimum dwojga, np. nauczyciel – uczeń, uczeń – uczeń.
Bibliografia:
-http://www.kreatywnaszkola.edu.pl/techniki-nauczania-7.html
- „Dydaktyka
kształcenia ogólnego” Franciszek Bereźnicki; Wydawnictwo Impuls; Kraków 2001
- W. Strykowski (red.), Media a
edukacja, Poznań 1997
- J-A. Reid, P. Forrestal, J. Cook, Uczenie
się w małych grupach w klasie, Warszawa 1996
Marlena
Dobrowolska
Anna
Baranowska
Katarzyna
Popielarska
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz