wtorek, 23 października 2012

Cele i zadania kształcenia – istota, funkcje, źródła i podstawy



Funkcje ostatecznych celów wychowania wg S. Rollera:
                - punktem odniesienia, do którego wszystko ma być przymierzane i według którego ma podlegać ocenie i osądowi. Od nich zależy efektywność systemu, jego optymalne funkcjonowanie, wprowadzanie konstruktywnych zmian i innowacji,
                - regulacyjne, stanowią gwarancje przeciw nadmiernemu rozbudowywaniu środków,
                - organizującą, struktury szkolne, programy, metody, środki nauczania, kształcenie nauczycieli, planowanie i badania naukowe,
                - wzmacniającą, to co wyraźne i demaskującą to co ukryte,
                - nadaje ludzki sens przekazywanej wiedzy i zarazem stają się motywacją, dla tego kto wyrusza na jej podbój, szkoła, która nosi wiedzę jest nosicielką mądrości, która sama ma cel,
                - wyznacza rolę nauk współdziałających z pedagogiką,
                - koordynuje, ingeruje i mobilizuje w stosunku do wszystkich elementów rzeczywistości wychowawczej,
                - prospektywne, co pozwala na przenoszenia w dzień jutrzejszy w przyszłość, inspirowanie dnia dzisiejszego, pobudzanie ich, co budują,
                - zapewniają trwanie wartości,




Według Suchodolskiego można wyróżnić 3 ważniejsze koncepcje człowieka:
1)      metafizyczną – z filozofii greckiej, filozofia Platona, prawdziwą istotą człowieka jest jego wewnętrzna wierność wartościom trwałym i absolutnym, wartościom ponadludzkim. Prawdziwa natura człowieka jest czymś niezmiennym i ponadhistorycznym, jakościowo różnym od rzeczywistego życia. Można wyróżnić dwie główne orientacja: - kontynuowanie tradycji rozwiązania religijnego (Pascal, św. Augustyn) – wyrażała zasadnicze tezy języka świeckiej filozofii (Kartezjusz, Kant),
2)      empiryczną – renesans, w XVII w. podstawowa idea koncepcji stała się punktem wyjścia dla wielkich systemów filozoficznych (Hobbes, Hume), człowiek jest jaki jest, takiego go akceptujemy, rodziło to pytanie o cele wychowania? Wychowywano na dwa sposoby: 1 Hobbes, obserwacja, natura człowieka jest drapieżna, wymaga okiełznania przez prawo i siłę, rząd absolutny, 2 Hume obserwacja, natura człowieka wyposażona w podstawowe popędy sympatii, należy zapewnić swobodny rozwój. Oba sposoby miały charakter adaptacyjny, ale rozumiana jako przymus lub swobodny rozwój,
3)      materialistyczną – marksizm, aktywność człowieka, dzięki której może zmienić środowisko, w którym żyje, i tworzyć nowe rzeczy, (Mirrandola, Vives, Becon), człowiek jako twórca własnego świata, cele edukacji miały wynikać z potrzeb społecznych i służyć jednocześnie przekształcaniu człowieka i środowiska jego życia, celem edukacji było ukształtowanie tzw. Naukowego poglądu na świat oraz rozwijanie wielostronnej aktywności twórczej w różnych działalnościach człowieka. Cel finalny to określony zwykle jako wszechstronny rozwój osobowości człowieka.

W wyraźnym związku z antropologicznymi koncepcjami człowieka pozostają koncepcje psychologiczne (obejmują twierdzenia o funkcjonowaniu osobowości, o roli środowiska w regulacji zachowania i o przebiegu czynności ludzkich, tj. myślenie, manipulowanie przedmiotami):
1)      behawiorystyczna – człowiek jest zewnątrzsterowny, reagujący na konfiguracje bodźców znajdujących się w środowisku naturalnym i społecznym, człowiek zewnętrzny lub reaktywny, Skinner, Watson, podkreśla się tu znaczenie i skuteczność sterowania pozytywnego (wzmacnianie przez nagrody) w porównaniu do sterowania negatywnego (stosowanie kary), cele edukacji maja charakter przedmiotowy, a ich źródłem jest środowisko społeczne człowieka,
2)      psychodynamiczna – zachowanie człowieka zależy od wewnętrznych sił dynamicznych, zwanych często popędami, potrzebami lub dążeniami, popędy te z reguły nieuświadomione i zachodzi między nimi konflikt, istota niedoskonała, mierny aktor, kierujący swym losem, wiedza o osobowościach, stanowiącej przede wszystkim system sił dynamicznych, zwanych popędami lub potrzebami pozwala przewidzieć i wyjaśnić ludzkie działanie, korygować, psychoanaliza, cele edukacji mzją charakter podmiotowy i funkcjonują w sferze świadomości, służą one rozładowaniu napięć między popędami, a ograniczeniami środowiska, które są uświadamiane przez jednostkę.
3)      Poznawcza – człowiek samodzielnym podmiotem (osobą), decyduje o własnym losie, na ogół świadomie, celowo działającym coraz bardziej złożonym labiryncie współczesności, przekazuje za pomocą języka informacje (wiedze, dane) i nadaje im wartość (znaczenie, sens), dziei kompetencji umysłu jednostka spostrzega rzeczywistość, zapamiętuje otrzymane informacje, myśli analityczne i twórcze, prowadzi dyskurs z innymi ludźmi, podejmuje działania celowe i sprawuje nad nimi poznawcza kontrolę. Umiejętność generowania informacji oraz wiedzy, która pozwala wychodzić poza posiadane informacje, przekraczać granicę swojego środowiska naturalnego i rozwijać kulturę. Człowiek rozwija kulturę, a ona jego. Celowe wychowywanie i autokreacja, czyli formowanie siebie według własnego projektu, transgresja to czynności inwencyjne i ekspensywne, wykraczające poza typowe granice działania, to czynność przrz które kształtuje się nowe struktury, tworzą wartości pozytywne i negatywne”. Cele edukacji przedmiotowe jak i podmiotowe. Naczelnym celem kształcenia powinno być kształcenie sprawcy, który jest zdolny podejmować czynności ważne i innowacyjne, które umie nie tylko przystosować do środowiska lokalnego, ale również je zmienić. Zadanie, które pomogą sięgnąć cel:
a.       Ukształtowanie postawy badawczej i eksploracyjnej, (szukanie problemów w świecie i rozwiazywanie ich)
b.      Nabycie wiedzy o świecie i o sobie samym, (wiedza wiem, ze, ale i proceduralna wiem, jak)
c.       Ukształtowanie społecznie pożądanego systemu wartości utylitarnych i duchowych ( wartości, standardy moralne)
d.      Ukształtowanie sfery emocjonalnej człowieka
e.      Rozwijanie podmiotowości,
4)      Humanistyczna – nie ma jednolitej wizji, Maslow, Rogers, Fromm, pozytywne, mocne strony człowieka, aktywność i twórczą podmiotowość, możliwości decydowania o swoim losie, przeciwni psychoanalizie i behawioryzmowi, podstawową właściwością ludzkie natury jest rozwój ukierunkowany na czynniki wewnętrzne, siłą napędową stanowi tendencja do aktualizacji, która jest wrodzona, każdy posiada zdolności twórcze, aby je zapewnić lub rozwinąć musi być klimat pozbawiony oceny zewnętrznej, akceptacja bezwarunkowa, rozumienie empatyczne, wolność pedagogiczna, wewnętrzne sterowanie człowiekiem, wrodzone dobro, cel edukacji zapewnienie warunków do rozwijania własnej aktywności twórczej, cele edukacji mają charakter podmiotowy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz